Programme
MoDERATORS
- Suzanne Rochefort (Université de Lorraine)
- Julia Gros de Gasquet (Université Sorbonne-Nouvelle)
- Emanuele De Luca (Université Côte d’Azur)
- Benoît Dratwicki (CESR-CMBV)
WITH THE PARTICIPATION OF
- Céline Candiard (Université Lumière-Lyon 2)
- Françoise Dartois-Lapeyre (Centre Roland Mousnier)
- Andrea Fabiano (Sorbonne Université)
- Barbara Nestola (CESR-CMBV)
- Ludivine Panzani (Université de Lille)
themes discussed
- Suzanne Rochefort (Université de Lorraine)
« Entrer en troupe » : enjeux et modalités de la contractualisation du travail artistique - Emanuele De Luca (Université Côte d’Azur)
« Gérer la troupe » : entre contraintes administratives et visions artistiques - Julia Gros de Gasquet (Université Sorbonne-Nouvelle)
« Caractériser la troupe » : l’identité artistique, sa pérennité et son évolution - Benoît Dratwicki (Centre de musique baroque de Versailles)
« Valoriser la troupe » : communication et réception publique
The Centre de musique baroque de Versailles is organising a round-table discussion for researchers and students specialising in the history of theatre to reappraise the notion of the ‘troupe’ under the Ancien Régime.
Using a comparative and prosopographical approach, this round-table will look at the official functioning and unofficial practices of the artistic personnel of the Parisian theatres and the court from the Grand Siècle to the Revolution, in order to determine the commonalities, specificities and/or differences in the way each stage functioned and to question the notions of troupe and employment. A fresh look will also be taken at the repertoire, interpretation and transmission of skills in relation to the administrative and contractual framework in which the artists operate, as well as the perception of the troupes by the public and critics. Artistic activities in the capital outside the King's theatres and in the French provinces will also be examined.