A movement across Europe
- Carte d'Europe divisée en ses empires et royaumes, Father Clouet, 1776 © Source gallica.bnf.fr / BnF
- Sainte Cécile, Jacques Stella (1596-1657) ©MBA, Rennes, Dist. RMN-Grand Palais / Adélaïde Beaudoin
- Concert vocal et instrumental à l'époque baroque, Anon. ©Germanisches Nationalmuseum Nuremberg
- Rameau's Zoroastre, opening score, Act II , public domain
- First page of Charpentier's handwritten Te Deum ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Flautist Michel de La Barre between two Hotteterre brothers and violist Antoine Forqueray, c. 1710, André Bouys (1656-1740) ©The National Gallery, Londres, Dist. RMN-Grand Palais / National Gallery Photographic Department
French baroque music
- Allégorie à Louis XIV, protecteur des Arts et des Sciences, Jean Garnier (1632-1705) ©Château de Versailles, Dist. RMN-Grand Palais / Christophe Fouin
- Mademoiselle de Camargo dansant, Nicolas Lancret (1690-1743) ©The Wallace Collection, Londres, Dist. RMN-Grand Palais / The Trustees of the Wallace Collection
- Lully's Armide, score from the Prologue ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Réunion de musiciens, François Puget (1651-1707) ©RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Thierry Ollivier
- Portrait du président Gaspard de Gueidan en joueur de musette, Hyacinthe Rigaud (1659-1743) ©RMN-Grand Palais / Jean Schormans
Court music
- Opéra français par excellence, Alceste incarne la pensé musicale lullyste et représente dans ce cadre le pouvoir royal, ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Louis XV allant à l’église pour son sacre, Pierre Dulin, 1722 ©Musée du Louvre
- Le Pompeux Carrousel des Galantes Amazones des quatre parties du Monde, Jean-Baptiste Martin the Elder (1659-1735) (attribué à) ©Château de Versailles, Dist. RMN-Grand Palais / Christophe Fouin
- Timbalier à cheval, Jean Bérain (1640-1711) ©BPK, Berlin, Dist. RMN-Grand Palais / Herbert Boswank
- Les musiciens de la chapelle royale, Cornelis Galle, 16th century ©DR
- Le flûtiste Michel de La Barre entouré de deux des frères Hotteterre et du violiste Antoine Forqueray, vers 1710, André Bouys (1656-1740) ©The National Gallery, Londres, Dist. RMN-Grand Palais / National Gallery Photographic Department
- Mr. le Duc de Bourgogne, Madame, Madame la Duchesse de Chartres, Monsieur le Duc de Chartres, Mademoiselle, Me. la Duchesse du Maine, Me. la Princesse de Conty, écoutant des musiciens. Quatrième chambre des appartements, A. Trouvain, 1696 ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Marie Leszczynska, reine de France (1703-1768), représentée en habit de ville, coiffée d'une marmotte de dentelle et lisant les Evangiles, Jean-Marc Nattier (1685-1766) ©RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Gérard Blot
- Marie Leszczynska représentée en 1747 en grande robe de cour, Carle Van Loo (1705-1765) ©Château de Versailles, Dist. RMN-Grand Palais / Christophe Fouin
- Portrait de Madame Henriette de France, jouant de la Basse de Viole (1727-1752), Jean-Marc Nattier (1685-1766) ©RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Gérard Blot
- Madame Adelaïde de France (1732-1800), fille de Louis XV, Jean-Marc Nattier (1685-1766) ©Château de Versailles, Dist. RMN-Grand Palais / Christophe Fouin
- La marquise de Pompadour dans une scène de l'opéra Acis et Galatée, Nicolas Cochin, 1749 ©Musée des beaux-arts du Canada
- Marie-Antoinette jouant de la harpe dans sa chambre à Versailles, Jean-Baptiste-André Gautier d'Agoty (1740-1786) ©RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Gérard Blot
Music in Paris
-
Toute la journée versaillaise était accompagnée par la musique. Lors des moments calmes, les grands ensembles laissaient place à des formations plus intimes, ©Dallas Museum of Art
- Engraving from the Académie royale de musique, Anon. 1685 ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Les Promenades du Palais des Tuileries, Jacques Rigaud (vers 1681-1754) ©RMN-Grand Palais / image RMN-GP
- La Comédie Française, sketch by A. Meunier, 18th century ©BnF, Dist. RMN-Grand Palais / image BnF
- Vue de la nouvelle décoration de la Foire Saint-Germain, anon. ©RMN-Grand Palais (MuCEM) / Jean-Gilles Berizzi
The air de cour
- ©RMN-Grand Palais / Agence Bulloz
- Jeune seigneur jouant du luth, L’Ouie, Abraham Bosse (1602-1646) ©RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Adrien Didierjean
- Italienne chantant en s'accompagnant d'un théorbe ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Cover page of Michel Lambert's Airs de cour ©Source gallica.bnf.fr / BnF
The motet
- First page of Charpentier's handwritten Te Deum, ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Le Roi David jouant de la harpe, Zampieri Domenico, aka Le Dominiquin (1581-1641)©Château de Versailles, Dist. RMN-Grand Palais / Christophe Fouin"
- Detail from the fresques in the dome of the Basilica della Santissima Annunziata del Vastato in Genoa ©Catalina Vicens
- Cérémonie du mariage du Dauphin de France Louis-Auguste, futur Louis XVI, Claude-Louis Desrais (1746-1816) ©RMN-Grand Palais (Château de Versailles) / Daniel Arnaudet
- Portrait de Lully, Henri Bonnart, 1687 ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Michel-Richard de Lalande Surintendant de musique, par Santerre et Thomassin, ca. 1700 ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Score from Campra's motets ©Source gallica.bnf.fr / BnF
Ballet de cour
- Ballet des Fées des forêts de Saint-Germain,"Entrée des Eperlucattes", sketch by Daniel Rabel, Musée du Louvre ©RMN-Grand Palais
- Le Bal, Abraham Bosse, 1634 ©RMN-Musée du Louvre
- Choreography by Guillaume-Louis Pécour, c.1700 ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Le maître à danser, Nicolas Bonart, c. 1700 ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Ballet comique de la Reine, Balthazar Beaujoyeulx, 1581 ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Ballet des Fées de la forêt de Saint Germain : "Musiciens de campagne", dessin de Daniel Rebel (1578-1637) ©RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Jean-Gilles Berizzi / Thierry Le Mage
- Ballet royal de la Nuit, Louis XIV en Apollon, anon., 1653 ©Photo RMN-Grand Palais - Bulloz
- Cover page of the score for Le Ballet royal de la Nuit, Philidor the Elder, 1690 ©Bibliothèque du conservatoire
- Ballet de mariage sous Louis XV, Nicolas Cochin, 1745, public domain
- La Princesse de Navarre, Comédie-ballet by Voltaire & Rameau, Nicolas Cochin, 1745 ©Source gallica.bnf.fr / BnF
The birth of opera
- Performance of Armide at the Opéra de Paris in 1761, Saint-Aubin ©Boston Museum of Fine Arts
- Vue d'une représentation de l'opéra de Versailles, Jean-Michel Moreau, 1770 ©Château de Versailles
- Couverture de la partition de Pomone, Pastorale de Perrin et Cambert ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Partition du Prologue d'Armide de Lully ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Académie royale de musique programme, 12th January 1779 ©DR
- Model of Mlle Camille Pomone's costume, Louis-René Boquet, 18th century ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Portrait de Gluck, Joseph Siffrein Duplessis, 1775, public domain
- Portrait d'une chanteuse de l'Opéra de Paris, Rosalie Levasseur, Anon. 18th century ©RMN-Grand-Palais-(Château-de-Versailles)-Gerard-Blot
- Les Comédiens Français, Antoine Watteau, 1720 ©The Metropolitan Museum of Art
- Portrait de Mademoiselle Sophie d'Arnoult dans l'opéra Pyrame et Thisbé, Carmontelle, 1760 ©RMN-Grand Palais
- Cover page froman Essay on Song, Maître Bérard, 1755, public domain
- Mlle Desmatins, Opera musician ©Source gallica.bnf.fr / BnF
Orchestras
- Nature morte représentant différents instruments à corde et à vent et des partitions, ©RMN-Grand Palais (musée du Louvre) / Christian Jean
- Almanac from 1669: the magnificent royal fete at Versailles, detail of musicians, 17th century ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- King's violinist, 18th century ©DR
- Score from the prelude of Eléments by Jean-Féry Rebel, 18th century ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Plan of the music pit in the Royal Chapel, Jean-Baptiste Metoyen, 18th century ©Source gallica.bnf.fr / BnF
- Plan for the Versailles theatre orchestra, Jean-Baptiste Metoyen, 18th century ©Bibliotheque municipale de Versailles
- La divine inspiration de la musique, Nicolas Regnier, 1640 ©Los Angeles County Museum of Art
- Les attributs de la musique, Anne Vallayer-Coster, 1770 ©RMN-Grand Palais (Musée du Louvre) Michel Urtado
- Engraving from Diderot & d'Alembert's Encyclopédie, 1751-1772, public domain